Smagsprøver
Dream it.
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Build it.
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Grow it.
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Gratis rådgivning
Bestil 15 minutters gratis kommunikations rådgivning
“It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.”
Udvalgte artikler
Kommuner skal fortælle til følelserne
Kommunen.dk, marts 2020
Konkrete fortællinger, som borgerne forstår og husker, bliver endnu vigtigere i fremtidens individuelle følelses-samfund, hvor livet skal føles godt for MIG, og beslutninger træffes på baggrund af mavefornemmelser.
'Børnenes hovedstad' i Billund Kommune, 'Glæd dig' i Viborg, 'Mærk Næstved', 'Følelsen af Faxe' og 'Det er da ret ok' i Odder Kommune. Enhver kommune med respekt for sig selv har i de senere år været optaget af finde den unikke historie, der skal trække borgere og virksomheder til og skabe en fælles identitet for borgerne. Oplevelsessamfundet har sat sit aftryk på den offentlige sektor helt på linje med den private sektor, hvor kyllingen nu hedder Holger, den økologisk and er håndfodret af Mogens eller Palle, vand kan sælges som glutenfri og den amerikanske skuespiller Gwyneth Paltrow tager 75 dollars svarende til cirka 500 danske kroner for et stearinlys, der efter sigende skulle dufte af hendes mere intime dele.
Fortællinger har altid været vigtige og bliver endnu vigtigere i fremtidens individuelle følelses-samfund, hvor beslutninger træffes på baggrund af MINE mavefornemmelser.
I de seneste 10-20 år er oplevelsesøkonomien blæst ind i alle brancher og måske med lidt forsinket kraft også ind i den offentlige sektor.
Superlim til hjernen
I børnenes hovedstad kan børn og voksne lege sammen i Lego House på byens torv. Et stenkast herfra holder det statslige Børneråd til. Rådet undersøger livet i børnehøjde med egne forskere og taler om børnenes rettigheder. 'Voksne skal være nærværende – ikke kun i nærheden', er en af konklusionerne i den seneste undersøgelse fra rådet, der formidler rapporten med både tal og tabeller og små fortællinger om Noa og Adams dag på gul stue.
Lego House og Børnerådet er et par af de konkrete eksempler på, hvordan Billund er børnenes hovedstad. Er de overbevisende? Troværdige? Uanset, hvad vi synes, så er det eksemplerne, vi vurderer det ud fra. Det er dem, der afgør, hvad vi tænker om Billund. Uden dem ville sloganet være varm luft. Hvorfor skulle vi tro på det?
Vi bruger eksempler og fortællinger til at forstå alt fra kommuners slogans til it-systemer, lægevidenskab og Sokrates’ filosofi, fordi de gør det abstrakte konkret og det komplekse enkelt.
Evnen til at fortælle er ligeså vigtig for os som at trække vejret. Det er hovedpointen i den amerikanske sprogforsker Mark Turners bog om tankens og sprogets oprindelse: 'Den litterære bevidsthed'.
Skriv lettere end du tror
Gode råd til din skrivnig
Kommunikationsforum, juni 2019
Det behøver ikke være så svært at skrive. Du kan blive en hurtigere og bedre skribent, hvis du inddeler din skrivning i faser. Her er gode råd til din skrivning, så du kan skrive lettere, end du tror.
Skriver du dig frem til budskabet i din tekst? Eller har du overblik over det, inden du sætter dig til tasterne? Uanset, hvordan du arbejder, kan du få det lettere og sjovere med at skrive. Ved at blive bevidst om, hvornår du er i de tre faser af skriveprocessen, kan du skrive hurtigere og bedre. Og undgå at gå i stå, ordne clips, tjekke Instagram og andre overspringshandlinger.
Jeg har udviklet skriv lettere-metoden gennem mange års rådgivning og kurser i virksomheder og organisationer og på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Metoden er bygget op om skriveprocessens 3 faser:
Tænk, når du tænker
Skriv, når du skriver
Redigér, når du redigerer.
Sådan arbejder jeg altid selv. For mig bestod metoden den ultimative test, da jeg skrev bogen Skriv lettere end du tror. Metoden hjalp mig med at holde overblik, fokus og begejstring. Og den sørgede for hurtigt at få mig på sporet i skriveprocessen, når jeg ind imellem begyndte at stikke af fra vinklen…
Fra blankt papir til færdig tekst
kommagasinet.dk november 2018
At skrive er et håndværk alle kan blive bedre til. Her er en håndfuld råd og fif fra journalist og forfatter Maria Larsen, der er aktuel med skrivebogen ”Skriv lettere end du tror”…
Du har styr på strategien og kender din målgruppe. Du ved, hvad der skal fortælles hvornår. Nu skal kommunikationsplaner og strategier omsættes til konkrete tekster og historier. Fra at have været arkitekt og strateg skal du nu fortælle og skrive.
I stedet går du i stå. Du mangler værktøjerne og føler dig ikke på hjemmebane. Sådan oplever mange af de kommunikationsuddannede, jeg møder, det.
Det minder om at skulle danse tango uden at kende trinnene. Når man har lært dem, kan man til gengæld øve sig og arbejde med stilen, rytmen og sine improvisationer.
Det samme gælder for det at skrive. At skrive er et konkret håndværk, som alle kan blive bedre til. Med en stige, en vinkel og en håndfuld indsigt i hvordan de enkelte ordklasser kan bruges til at tage læseren i hånden…
Hvad er vinklen?
Tænk og skriv som en journalist
kommagasinet.dk, maj 2017
Journalister griber kommunikation an som et håndværk, og det kan de akademisk rundede kommunikatører lære af. Det mener journalist Maria Larsen, der underviser kommunikatører i at skrive og tænke journalistisk på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Er du kommunikationsansat, er det ikke nok, at du kan lægge kommunikationsstrategier og analysere indsatsen. Din chef og dine kolleger forventer også, at du er skrap til at skrive, for du er jo kommunikatør, så det er man jo helt automatisk, ik’? I mange tilfælde er svaret nej, da fokus på kommunikationsuddannelserne ikke er ligeså praktisk orienteret, som arbejdsmarkedet kræver det. Derfor tager mange kommunikatører en efteruddannelse i journalistisk formidling:
“Jeg præsenterer altid mig selv som håndværker, da det at skrive er et håndværk. Og så skal man også være en lille smule arkitekt, forstået som det tænkearbejde, der ligger bag den gode tekst,“ fortæller Maria Larsen, journalist og indehaver af konsulentvirksomheden Mellem Linjerne. Med sammenlagt 15 års journalist- og redaktørerfaring underviser hun blandt andet kommunikatører på diplomuddannelsen Journalistik for kommunikatører på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Skriv bedre med 5 enkle råd
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Juni 2017
At skrive er ingen kunst, men et håndværk, alle kan lære. Brug disse 5 tips fra journalistens værktøjskasse – og gør det til en leg at skrive
Værsgo’!Her er 5 skriveråd, som med garanti gør dine tekster bedre. Og skriveprocessen nemmere og sjovere.
De 5 råd kan du læse i fuld version neden for.
Eller du kan se dem i en forkortet udgave i denne infografik, som du kan printe ud og hænge op på opslagstavlen.
Infografikken er også god at dele med nogen, du kender, der har brug for gode skriveråd fra journalistens værktøjskasse…