“Min varmeste anbefaling af Maria”.
Læs hvad Rigshospitalet, DI og andre kunder siger om min hjælp

 

Fokus på at hjælpe dig i mål

Som rådgiver kombinerer jeg værktøjer fra journalistikken med indsigt i kommunikationsstrategi og analyse. Det giver jer gennemslagskraft, resultater og gode historier 

Fra strategi til levende tekster
Min arbejdsglæde bobler, når din kommunikation rammer plet. Uanset om du er en stor organisation eller en mindre virksomhed. Om vi træner din individuelle skriveproces, forbedrer dine og kollegernes tekster eller arbejder langsigtet med analyser og kommunikationsstrategier for virksomhedens brand og historiefortælling.

Fra rapporter og redaktør til rådgiver
Jeg er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har siden 2009 drevet rådgivnings- og kursusvirksomheden Mellem Linjerne. Inden da fik jeg 18 års erfaring som historiefortæller i lyd og tekst på DR, kulturredaktionen på Aarhus Stiftstidende og redaktør af fagbladet Frie Skoler.

Resultater, effektivitet og kvalitet
Som kunde hos mig er det altid mig, du møder. Det er mig, du laver en aftale med, og mig der sørger for at overholde aftalen. Derfor ved du, hvilken kvalitet, du kan forvente. Min ambition er altid at hjælpe dig og din virksomhed med at nå jeres mål.

Journalistisk håndværk og analyse 
Redskaberne fra mit journalistiske håndværk er effektive. Dem trækker jeg på og kombinerer med indsigt i strategi og analyse, når jeg som rådgiver hjælper virksomheder og organisationer med at lægge og omsætte en strategi for kommunikationen. 

Fortællingerne er jeres våben 
Som mennesker bruger vi fortællingerne til at forstå alt fra it-systemer og lægevidenskab til Sokrates’ filosofi, fordi de gør det abstrakte konkret og det komplekse enkelt. Derfor er fortællingerne ikke bare pynt. De er en del af både virksomhedens og din egen forståelse og argumentation og jeres bedste våben. 

 

Tænder fortælleglæden
Derfor brænder jeg for fortællingen i effektiv, klar og troværdig formidling. Både når jeg rådgiver virksomheder og organisationer i at kommunikere, så det forstås, mærkes og huskes. Og når jeg holder kurser for medarbejdere og ledere i at tale og skrive effektivt og bedre, så budskabet brænder igennem. Konkrete skriveværktøjer tænder fortælleglæden, og gør det både hurtigere og sjovere at skrive tekster og oplæg. 

Skrivetræning
Jeg rådgiver, træner og holder kurser i hele Danmark i at brænde igennem og skrive effektivt og med glæde. Ofte skræddersyet til den enkelte virksomheds udfordringer og behov. Blandt andet for Dansk Industri, Akademisk Arkitektforening, dagbladet Børsen og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor jeg blandt andet underviser på diplomuddannelsen ”Journalistik for kommunikatører”. 

Forfatter til “Skriv lettere end du tror”
På opfordring fra deltagerne på mine kurser har jeg skrevet ”Skriv lettere end du tror”, der er udkommet på forlaget Samfundslitteratur. Det er en praktisk håndbog med skriveværktøjer og masser af eksempler på, hvordan man bruger dem. Bogen har siden den udkom i august 2018 været pensum på Kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.  

Lim for hjernen
Fortællinger er er som lim for hjernen. De forbinder viden, sanser og følelser og gør det nemt at forstå og huske, det man har hørt eller læst. For eksempel:

Projektet var enkelt som en jingle og så nemt at forstå som en pixibog.

Vi er ikke så bevidste om vores sammenligninger og historier. Derfor glemmer mange dygtige fagpersoner historierne, når de skal være faglige og vise, at de er dygtige. Det er fatalt for teksterne og formidlingen, der bliver sværere at forstå. Måske misforstået. Og hurtigt glemt.

Maria Larsen

Journalist og kommunikationsrådgiver. Indehaver af kursus- og konsulentvirksomheden Mellem Linjerne

mail: maria@mellemlinjerne.dk
Tlf: +45 2129 0581

Kunder

Rigshospitalet.jpg

Fælles værktøjer til kommunikationsafdelingen

Tre dages skrivekursus for de fleste kommunikatører og journalister i kommunikationsafdelingen på Rigshospitalet fordelt over et par måneder..

Kurset tog afsæt i de forskellige tekster afdelingen skriver fra nyhedsbreve til artikler og pressemeddelelser. Og deltagerne lavede en del øvelser på eget materiale og stof.

”På Rigshospitalet har Maria Larsen gennemført et kursusforløb over tre dage med fokus på journalistisk håndværk og kreativitet. Marias pædagogiske og journalistiske faglighed er er helt i top, og hun er en af den slags konsulenter, som formår at gøre sin undervisning både nærværende og relevant for lige præcist de mennesker, hun står over for. Vi var ca. 12 på vores hold, og gruppen havde meget forskellige forudsætninger og journalistiske erfaringer. Uanset udgangspunktet fik vi alle et stort udbytte af kurset. Min varmeste anbefaling af Maria”.

Julie Relsted, Kommunikationschef, Rigshospitalet, Kommunikation og presse


jjw-arkitekter.jpg

Bedre tekster fra tegnestuen

Omkring 25 af tegnestuen JJW ARKITEKTERs arkitekter arbejdede i skriveværkstedet en dag.

De fik blandt andet redskaber til at vinkle, skrive til læseren og gøre det abstrakte slogan "særliggørelsen af det almindelige" konkret. 

Inden havde jeg læst et bredt udsnit af tegnestuens bøger og tekster om deres byggerier og projekter. Derfor kunne jeg give dem præcis de redskaber, de havde brug for.

”Maria havde inden kurset sat sig meget grundigt ind i præcis hvem ”VI” er og hvordan vi kommunikerer – med hinanden, med vores samarbejdspartnere og med vores kunder. På den baggrund kunne hun meget præcist give os nogle enkle og let anvendelige redskaber til, at gøre vores skriftlige kommunikation tydeligere, mere præcis og lettere at forstå – alt sammen med en øget bevidst om til hvem vi skriver og hvad formålet er”.

Nina Kovsted, arkitekt, administrerende direktør, JJW ARKITEKTER


 

Kampagnefilm for Dansk Industri

“Images of Danish Furniture” er produceret for Dansk Industri til en international kampagne for dansk design og møbelkunst. Filmen viser, hvilken indflydelse dansk design har internationalt og er filmet i New York, Japan og Danmark.

For at få så autentiske og nærværende interview som muligt, har vi arbejdet en del med at skabe tryghed og ro sammen med vores hovedpersoner og briefe dem grundigt. De har haft tid til at lære os at kende og til at reflektere og komme et lag dybere ned i formidlingen af deres budskab.

“Jeg er meget stolt af filmen, der har mange sidegevinster. Ud over at vi har fået sat fokus på en udstilling, er vores medlems-virksomheder begyndt at bruge den internt for at vise, hvad man skal være stolt af, men også eksternt for at gøre opmærksom på dansk møbelkunst. Filmen bliver vist og har et liv. Den tidløs, og vi kan bruge den længe. Den kan vises som små bidder og som en helhed. Fordi den passer til mange sammenhænge, er den så stærk”.

Michael Eirup, Projektleder, Dansk Industri


Ordrupgaard.jpg

Kunstmuseum gav genlyd i medierne

Da kunstmuseet Ordrupgaard genåbnede med en ny tilbygning af den iranske arkitekt Zaha Hadid gav det genlyd i danske og udenlandske medier. Journalister valfartede til museet fra hele verden for at skrive og filme. Mellem Linjerne stod bag museets pressestrategi.

“Marias branchekendskab, netværk og evne til at spotte ”den gode historie” har været til stor gavn for os, når vi skulle ud med vigtige budskaber til de rigtige mennesker”.

Anne Birgitte Fonsmark, direktør, Ordrupgaard


Gedeis.jpg

Gedeis og økogrise

20 mindre virksomheder blev som en del af projektet Østjyllands Spisekammer klædt på til at spotte og fortælle historier om det særlige ved netop deres gedeis, sortbrogede grise og økologiske kyllinger.   

I tæt samarbejde med Østjyllands spisekammer arrangerede jeg tre workshops af tre timer fordelt over et par måneder. I en af dem deltog min nære samarbejdspartner Helle Brokjær. Hun er teaterinstruktør og sammen laver vi en del kurser i at brænde igennem.

 

“Maria lavede nogle fantastiske og lærerige workshops om storytelling . De konkrete værktøjer og gode eksempler, som deltagerne blev præsenteret for, gjorde, at de med det samme kunne bruge deres nye viden konstruktivt”.

Anette Stavensø Møller, museumsformidler, Dansk Landbrugsmuseum Gl. Estrup


Børnerådet_vandret_RGB.png

Børnerådet fik fælles vinkel

En dags skrivekursus for analytikere og kommunikatører i Børnerådets sekretariat. Kurset tog afsæt i de konkrete tekster og analyser, som rådet skriver og udgiver. Vi arbejdede i sær med redskaber til at vinkle og strukturere stoffet, og lavede øvelser på de tekster og emner deltagerne selv havde skrevet.

“Mange tak for en virkelig god dag med skrivekursus. Det er på alle måder faldet i god jord, og vinkelarket er allerede en integreret del af sprogbrugen her. Du hører du fra mig igen.”

Rikke Straarup, Chefkonsulent, kommunikation


 
Skærgården.jpg

Højskolen Skærgården fik fælles platform for fremtidens strategi

Både ledere, undervisere, køkkenpersonale og pedeller på Højskolen Skærgården deltog i workshoppen "Kommunikation til fremtiden", som jeg skræddersyede sammen med fremtidsforsker Anne-Marie Dahl. Hun er indehaver af Futuria og en af mine tætte samarbejdspartnere. 

Workshoppen foregik over to dage med tre ugers mellemrum. Alle faggrupper synes, at de fik en fælles blik for fremtidens udfordringer og forståelse for, hvad kursisterne vil efterspørge.

“Vi har fået lys på, at alt og alle kommunikerer, og større forståelse for, hvor vigtigt det er, at alle bidrager med små historier til den store fortælling”.

Vibeke Lundbo, højskoleforstander, Højskolen Skærgården


Kjeldtoft case maria-kopi-3.jpg

Skarpt DNA og brand gav de rigtige kunder

Efter 25 år som selvstændig virksomhed fik Kjeldtoft Møbelsnedkeri hjælp til fintune virksomhedens DNA og brand.

Med et klart DNA som afsæt fik snedkeriet en skarp kommunikationsstrategi med en plan for kommunikationen på både hjemmeside, sociale medier og al anden markedsføring. Lavet i tæt samarbejde med min samarbejdspartner Lone Halkjær.

Det løftede forretningen. Snedkeriet har i dag positioneret sig på markedet som et af Jyllands førende med værksted og showroom i Aarhus og eksklusive kunder i hele verden. Fra Sønderjylland og København til Saudi Arabien og England, hvor det samarbejder med designeren Jasper Morrison. 

“Mellem Linjerne har kortlagt og hjulpet os med at sætte ord på vores kerneydelser på en meget god måde, som gør at vi kan bruge det. Det har givet mig en helt anden bevidsthed om, hvad min virksomhed er for en størrelse, og hvad jeg vil med den. Vi har fået en strategi, som vi arbejder målrettet med, og det virker”.

Gert Kjeldtoft, møbelsnedker og indehaver af Kjeldtoft Møbelsnedkeri

 Udvalgte kunder