1920x540.jpg
 

Rigshospitalet.jpg

Fælles værktøjer til kommunikationsafdelingen

Tre dages skrivekursus for de fleste kommunikatører og journalister i kommunikationsafdelingen på Rigshospitalet fordelt over et par måneder..

Kurset tog afsæt i de forskellige tekster afdelingen skriver fra nyhedsbreve til artikler og pressemeddelelser. Og deltagerne lavede en del øvelser på eget materiale og stof.

 

”På Rigshospitalet har Maria Larsen gennemført et kursusforløb over tre dage med fokus på journalistisk håndværk og kreativitet. Marias pædagogiske og journalistiske faglighed er er helt i top, og hun er en af den slags konsulenter, som formår at gøre sin undervisning både nærværende og relevant for lige præcist de mennesker, hun står over for. Vi var ca. 12 på vores hold, og gruppen havde meget forskellige forudsætninger og journalistiske erfaringer. Uanset udgangspunktet fik vi alle et stort udbytte af kurset. Min varmeste anbefaling af Maria." 

- Julie Relsted, Kommunikationschef, Rigshospitalet, Kommunikation og presse

Bedre tekster fra tegnestuen

Omkring 25 af tegnestuen JJW ARKITEKTERs arkitekter arbejdede i skriveværkstedet en dag.

De fik blandt andet redskaber til at vinkle, skrive til læseren og gøre det abstrakte slogan "særliggørelsen af det almindelige" konkret. 

Inden havde jeg læst et bredt udsnit af tegnestuens bøger og tekster om deres byggerier og projekter. Derfor kunne jeg give dem præcis de redskaber, de havde brug for.

 

Maria havde inden kurset sat sig meget grundigt ind i præcis hvem ”VI” er og hvordan vi kommunikerer – med hinanden, med vores samarbejdspartnere og med vores kunder. På den baggrund kunne hun meget præcist give os nogle enkle og let anvendelige redskaber til, at gøre vores skriftlige kommunikation tydeligere, mere præcis og lettere at forstå – alt sammen med en øget bevidst om til hvem vi skriver og hvad formålet er.

- Nina Kovsted, arkitekt, administrerende direktør, JJW ARKITEKTER
jjw-arkitekter.jpg

Kampagnefilm for Dansk Industri

“Images of Danish Furniture” er produceret for Dansk Industri til en international kampagne for dansk design og møbelkunst. Filmen viser, hvilken indflydelse dansk design har internationalt og er filmet i New York, Japan og Danmark.

For at få så autentiske og nærværende interview som muligt, har vi arbejdet en del med at skabe tryghed og ro sammen med vores hovedpersoner og briefe dem grundigt. De har haft tid til at lære os at kende og til at reflektere og komme et lag dybere ned i formidlingen af deres budskab.

 

"Jeg er meget stolt af filmen, der har mange sidegevinster. Ud over at vi har fået sat fokus på en udstilling, er vores medlems-virksomheder begyndt at bruge den internt for at vise, hvad man skal være stolt af, men også eksternt for at gøre opmærksom på dansk møbelkunst. Filmen bliver vist og har et liv. Den tidløs, og vi kan bruge den længe. Den kan vises som små bidder og som en helhed. Fordi den passer til mange sammenhænge, er den så stærk."

 - Michael Eirup, Projektleder, Dansk Industri

Kunstmuseum gav genlyd i medierne

Da kunstmuseet Ordrupgaard genåbnede med en ny tilbygning af den iranske arkitekt Zaha Hadid gav det genlyd i danske og udenlandske medier. Journalister valfartede til museet fra hele verden for at skrive og filme. Mellem Linjerne stod bag museets pressestrategi.

 

"Marias branchekendskab, netværk og evne til at spotte ”den gode historie” har været til stor gavn for os, når vi skulle ud med vigtige budskaber til de rigtige mennesker."

- Anne Birgitte Fonsmark, direktør, Ordrupgaard
Ordrupgaard.jpg

Gedeis.jpg

Gedeis og økogrise


20 mindre virksomheder blev som en del af projektet Østjyllands Spisekammer klædt på til at spotte og fortælle historier om det særlige ved netop deres gedeis, sortbrogede grise og økologiske kyllinger.   

I tæt samarbejde med Østjyllands spisekammer arrangerede jeg tre workshops af tre timer fordelt over et par måneder. I en af dem deltog min nære samarbejdspartner Helle Brokjær. Hun er teaterinstruktør og sammen laver vi en del kurser i at brænde igennem.

 

"Maria lavede nogle fantastiske og lærerige workshops om storytelling . De konkrete værktøjer og  gode eksempler, som deltagerne blev præsenteret for, gjorde, at de med det samme kunne bruge deres nye viden konstruktivt."

- Anette Stavensø Møller, museumsformidler, Dansk Landbrugsmuseum Gl. Estrup

Kunstmuseet HEART blev rustet til åbningen med en PR-strategi

Med et nyt navn og en ny bygning tegnet af den amerikanske stjernearkitekt Steven Holl åbnede Hernings nye kunstmuseum. 09.09.09. I tæt samarbejde med ledelsen stod Mellem Linjerne for at tilrettelægge pressestrategien, og åbningen blev omtalt massivt både lokalt, nationalt og internationalt.

 

"Maria leverede såvel strategisk som i selve eksekveringen en professionel og meget kompetent bistand, som gav HEART en forrygende start."

- Holger Reenberg, Direktør for HEART
Heart.jpg

Skærgården.jpg

Højskolen Skærgården fik fælles platform for fremtidens strategi

Både ledere, undervisere, køkkenpersonale og pedeller på Højskolen Skærgården deltog i workshoppen "Kommunikation til fremtiden", som jeg skræddersyede sammen med fremtidsforsker Anne-Marie Dahl. Hun er indehaver af Futuria og en af mine tætte samarbejdspartnere. 

Workshoppen foregik over to dage med tre ugers mellemrum. Alle faggrupper synes, at de fik en fælles blik for fremtidens udfordringer og forståelse for, hvad kursisterne vil efterspørge.

 

"Vi har fået lys på, at alt og alle kommunikerer, og større forståelse for, hvor vigtigt det er, at alle bidrager med små historier til den store fortælling."                                                                      -Vibeke Lundbo, højskoleforstander, Højskolen Skærgården

Skarpt DNA og brand gav de rigtige kunder

Efter 25 år som selvstændig virksomhed fik Kjeldtoft Møbelsnedkeri hjælp til fintune virksomhedens DNA og brand.

Med et klart DNA som afsæt fik snedkeriet en skarp kommunikationsstrategi med en plan for kommunikationen på både hjemmeside, sociale medier og al anden markedsføring. Lavet i tæt samarbejde med min samarbejdspartner Lone Halkjær.

Det løftede forretningen. Snedkeriet har i dag positioneret sig på markedet som et af  Jyllands førende med værksted og showroom i Aarhus og eksklusive kunder i hele verden. Fra Sønderjylland og København til Saudi Arabien og England, hvor det samarbejder med designeren Jasper Morrison.